برنامه ریزی ورزشی در ایام کرونا

نوشته شده توسط روابط عمومی on . ارسال شده در اخبار واحد

سجاد محمدبیگی کارشناس ارشد فیزیولوژی بالینی – ورزشی و دبیر تربیت بدنی و تندرسی دبیرستان پسرانه سما در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان از برنامه ریزی ورزشی در ایام کرونا برای دانش آموزان سما خبر داد.

وی در ابتدا با ابراز تاسف از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا که باعث تعطیلی مدارس و باشگاه های ورزشی شده است گفت: همین تعطیلی و دوری از ورزش باعث کاهش تحرک و فعالیت‌های بدنی و به تبع آن عوارض ناشی از آن از جمله، چاقی در افراد به ویژه دانش‌آموزان شده است و عده‌ای هم دارای این دیدگاه و باور غلط هستند که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت بدنی و ورزش باید قطع شود، در صورتی که ورزش یکی از فاکتورهای تقویت کننده سیستم ایمنی است.

محمدبیگی با بیان اینکه: در مطالعات مختلف انجام شده شاهد این موضوع هستیم که فعالیت‌های ورزشی با شدت و مدت زمان مناسب در بهبود عملکرد سیستم ایمنی در بیماران و افراد سالم موثر بوده تاکید نمود: یکی از عواملی که می‌تواند با این بیماری یا بیماری‌های مشابه مقابله کند انجام فعالیت ورزشی است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی بالینی‌ورزشی با اعلام این‌که: امروزه به خوبی ثابت شده است که عدم انجام فعالیت بدنی و ورزشی باعث افزایش چربی شکم می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش عوامل التهابی در بدن می‌گردد خاطر نشان کرد: عدم تحرک و فعالیت‌های ورزشی باعث افزایش ترشح کورتیزول می‌شود و کورتیزول معروف‌ترین گلوکوکورتیکوئید در بدن است که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود و افزایش آن تا حدی باعث کاهش سیستم ایمنی می‌شود.

دبیر تربیت بدنی و تندرسی دبیرستان پسرانه سما ورزش را عاملی که باعث رهایی عوامل ایمنی مختلفی، به ویژه سایتوکاین‌های عضلانی نظیر IL-15 ، IL-7 ، IL-6 می‌شود  معرفی کرد که حفظ ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت را به دنبال دارد و ورزش سلول‌های T، به ویژه سلول‌های T کشنده که به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند را در بدن افزایش می‌دهد و به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به ایمنی سلولی معروف است.

وی همچنین تصریح کرد: دوره‌های منظم از تمرین کوتاه مدت یعنی تا 45 دقیقه با شدت متوسط تقویت کننده سیستم ایمنی است در حالی که دوره‌های مکرر تمرین طولانی مدت با شدت زیاد (< 2) ساعت می‌تواند سرکوب کننده سیستم ایمنی باشد و انجام فعالیت‌های ورزشی با بار زیاد می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های سیستم تنفسی و کاهش سیستم ایمنی را به همراه داشته باشد..

محمدبیگی در پایان عنوان نمود: نکاتی که در زمینه شدت و مدت زمان انجام فعالیت بدنی ذکر گردید در مورد افراد ورزشکار به دلیل اینکه دائما در حال تمرین کردن هستند و سازگاری که در اثر فعالیت ورزشی منظم به دست می آورند وکمتر مستعد این اتفاقات هستند صدق نمی کند، گفت: ایمنولوژیستهای ورزشی متوجه شده‌اند که حتی یک جلسه فعالیت ورزشی هم می‌تواند به ارتقا عملکرد سیستم ایمنی کمک کند اما فعالیتهای ورزشی منظم و طولانی مدت قطعاً فواید بیشتری برای سیستم ایمنی بدن دارد.